Agility-tuloksia

Harrastustähtiä 2016
Agilitytähdet 2015
Agilitytähdet 2014

Yhdistyksen Facebook-sivulla julkaistaan staffien kuvia, jotka ovat savuttaneet agilityssa 0-tuloksen ja sijoittuneet luokassaan (ei vaadi Facebook-tunnuksia).
Lähetä koirasi kuva ja tulos webmasterille osoitteeseen webmaster@staffordshirenbullterrieriyhdistys.fi.

Staffien agilitymestaruuskilpailut 30.11.2013

Kisat järjestettiin 30.11.2013 Jyväskylästä Killeriltä JAT-Tilasta. Kilpailuluokkana agilityrata.

1lk, medi
Kolmenässän Teepee ”Lootus” nolla ja 1. sija tuloksella -9.98

3lk, mini
1. Hups'staff Justiina ”Lotta” nolla ja 3. sija tuloksella -9,90
2. Rockbottom's Little White Lie ”EC” nolla ja 6. sija tuloksella -3,773. Alumira Pastaff Legion ”Lumíra” 10 ja 13. sija tuloksella 16,22

Agility

(lähteet: SBTY r.y.:n pentuopas sekä Matti Tynkkynen)

Agility on kaikille koirille avoin harrastusmuoto. Sen tarkoituksena on kehittää koiran motoriikkaa ja ohjattavuutta antamalla niiden suoriutua erilaisista esteistä. Koira hyppää, kiipeää, ryömii ja pujottelee erilaisten esteiden kautta ennalta määrätyssä järjestyksessä ohjaajan ohjeiden mukaisesti. Koiran ohjaaja ohjaa koiraansa äänellään ja kehon liikkeillä. Agility on kehittävä ja urheilullinen harrastus ja se edistää koirien yhteiskuntakelpoisuutta. Tämä urheilumuoto edellyttää koiran ja ohjaajan hyvää yhteisymmärrystä ja on parhaimmillaan parin täydellistä yhteistoimintaa.

Kilpailut on jaettu kolmeen tasoluokkaan: 1. (aloittelevat), 2. ja 3.. Luokkien erona on radan vaikeusaste ja etenemisnopeus. Lisäksi koirat jaetaan tasoluokissa säkäkorkeuden perusteella kolmeen kokoryhmään: mini alle 34,9 cm, midi 35-42,9 cm ja maxi yli 43 cm. Koirat siirtyvät luokasta toiseen saavutettuaan vaadittavat tulokset. Koiran tulisi suoriutua esteradasta nopeasti (alle tuomarin määräämän ihanneajan) ja virheettömästi. Radan virheettömästi suorittaneet laitetaan paremmuusjärjestykseen nopeimmasta hitaampaan. Ihanneajan ylittävät sekunnit muutetaan virhepisteiksi. Tulos on yliajan ja radalta saatujen virhepisteiden summa. Vähiten virhepisteitä saanut ja nopein on voittaja

Agilityn suosio on viime vuosina kasvanut valtavasti, ja niinpä kaikki halukkaat eivät mahdu mukaan, ainakaan Etelä-Suomessa, seurojen järjestämille kursseille. Koiralla ei kilpailuissa suorituksen aikana saa olla pantaa, eikä harjoittelustakaan oikein tule mitään, jos koira on kytkettynä. Seurat yleensä ottavatkin uusia koirakoita alkeiskursseille vain testin kautta. Testit tietysti vaihtelevat hieman seuroittain, mutta pääsääntöisesti testataan koiran perustottelevaisuutta.

Alkeiskurssilla opetetaan esteiden turvallinen ja oikea suoritustapa. Koirat yleensä oppivatkin melkein kaikkien esteiden suorittamisen jo noin 5 kertaa kestävällä alkeiskurssilla. Yleensä pujottelu, rengas ja keinu vaativat vielä lisää harjoittelua. Hieman karrikoiden voi kuitenkin sanoa, että koira oppii oman osuutensa, eli suorittamaan esteet, jo ensimmäisenä kesänä, mutta ohjaajan kouluttaminen viekin sitten jo vuosia.

Kun koira on oppinut suorittamaan esteet, alkaa varsinaisesti agilityn harjoittelu. Tarkoitushan on, että koira suorittaa radan kaikki esteet virheettömästi ja mahdollisimman nopeasti. Ohjaajan tehtävä on viedä koira esteeltä toiselle oikeassa järjetyksessä ja niin, että koiran on mahdollista suoriutua esteistä virheittä. Agilityradasta selviytyminen vaatiikin ohjaajan ja koiran saumatonta yhteistyötä. Juuri tämä seikka tekee agilitysta haastavan ja mielekkään harrastuksen. Onhan kyseessä kahden hyvin erilaisen elävän olennon yhteistyö hyvine ja huonoine päivineen.

Kilpailuissa ohjaaja saa tutustua rataan viiden minuutin ajan. Tuona aikana opetellaan esteiden suoritusjärjestys ja se miten koira tulisi viedä seuraavalle esteelle, jotta myös sitä seuraavista esteistä suoriudutaan. Ohjaajan tulee miettiä kohdat missä vaihdetaan ohjauspuoli joko valssaamalla, takaa leikkaamalla tai muulla koirakolle ja sille radalle sopivalla tavalla. On katsottava radan kohdat, joissa koiran voi antaa irrota suorittamaan itsenäisesti jokin este. On myös huomattava radan paikat, joissa koira on otettava ns. haltuun, jotta ei jouduta väärälle radalle. Agilityradan suorittaminen onkin kuin shakin peluuta, jossa ohjaajan omia siirtoja tehdessään on ennakoitava koiran suoritusta, jotta rata päästään kunnialla loppuun. Ohjaajan on huolehdittava siitä, että hän tekee ensimmäisen siirron. Agilitykilpailuissa kuuleekin ohjaajan usein hylkäykseen johtaneen suorituksen jälkeen lausahtavan, että eihän koira koskaan aiemmin ole mennyt noin. Yleensä syynä on kuitenkin ohjaajan virhe, minkä ohjaajatkin kyllä tietävät.

Lisätietoja agilityn harrastamisesta ja kilpailemisessa saa esim. Suomen Kenneliitosta.