Etusivu Staffi Amstaffi Yhdistys Alaosastot Pentuvälitys Jalostus ja terveys Kasvattajia Harrastukset Staffi-lehti Erikoisnäyttely 2017 Staffipäivä 2017 Linkit Jäsenille Tapahtuma-arkisto In English

Rally-toko

Rally-tokoon on yhdistetty elementtejä tokosta, agilitystä ja koiratanssista. Lajissa ei vaadita samanlaista tarkkuutta kuin tokossa esimerkiksi seuraamisen paikassa asennon suoruudessa - tärkeintä on iloinen yhteistyö. Koiraa saa ohjata kokeessa sekä suullisin käskyin, että käsimerkein. Lisäksi kannustaminen on sallittu koko suorituksen ajan.

Monet staffiharrastajat ovat kokeneet lajin sopivan paremmin staffin luonteelle kuin tarkkuutta ja hiljaisuutta vaativa perinteinen toko. Rally-tokosta tuli virallinen laji vuonna 2014. Harrastajien määrä kasvaa jatkuvasti.

Vuoden rally-toko -koira ja rally-toko -tulokas

SBTY palkitsee vuonna 2016 ensimmäisen kerran Vuoden rally-toko -koiran sekä Vuoden rally-toko -tulokkaan.

Vuoden TOKO-koira   Vuoden TOKO-tulokas
2016     Stormvindens Number One Uno     Stormvindens Number One Uno

Kilpailujen säännöt

Vuoden Rally-toko -koirakilpailuun hyväksytään koiran kolme parasta, hyväksyttyä ja virallista rallytokokoetulosta edellisen kalenterivuoden ajalta. Kaikissa kilpailuluokissa saadut pistemäärät lasketaan suoraan yhteen ja lisäpisteitä annetaan MES-luokassa kilpailleelle 5 p, ja VOI-luokassa 3 p./kisatulos.

Pisteiden mennessä tasan ratkaisee 1.-sijoitusten määrä jne. Pisteiden vieläkin mennessä tasan voittaa korkeammassa luokassa kyseisenä vuonna enemmän koetuloksia omaava koira.

Vuoden Rally-toko-tulokkaana palkitaan em. laskukaavan mukaan parhaiten menestynyt kyseisenä kalenterivuonna virallisen kilpailu-uransa aloittanut koira. Sama koira voi olla sekä Vuoden Rally-tokokoira että Vuoden Rally-toko-tulokas.

Jokaisen koiran tulokset on toimitettava Staffi-lehdessä erikseen ilmoitetulle henkilölle annettuun määräaikaan mennessä. Valitukset Vuoden Rallytoko-koira ja Rallytokotulokas-kilpailun tuloksista on tehtävä viimeistään kahden (2) kuukauden kuluessa tulosten julkaisemisesta.