ROTUMÄÄRITELMÄ, Amerikanstaffordshirenterrieri

Hyväksytty: FCI 26.5.1971, SKL – FKK 8.4.1986, käännös SKL – FKK 8.3.1995

Yleisvaikutelma:

Kokoonsa nähden hyvin voimakas, tasapainoinen koira. Lihaksikas, samalla ketterä ja tyylikäs sekä ympäristöstään hyvin kiinnostunut. Tanakkarakenteinen, ei korkeajalkainen eikä virtaviivainen.

Pää:

Keskipitkä, kauttaaltaan syvä. Kallo-osa leveä. Otsapenger selvästi erottuva. Kirsu ehdottomasti musta. Kuono-osa keskipitkä, pyöristynyt kuononselkä loiventuu jyrkästi silmien alla. Huulet tiiviit ja tasaiset, eivät löysät. Leuat/purenta: Voimakkaat leuat. Alaleuka voimakas ja puruvoimainen. Tiivis leikkaava purenta. Posket: Hyvin korostuneet poskilihakset. Silmät: Tummat ja pyöreät, syvällä sijaitsevat ja kaukana toisistaan. Luomet eivät saa olla vaaleanpunaiset. Korvat: Korkealle kiinnittyneet, typistetyt tai typistämättömät, jälkimmäiset suositeltavat (Huom. Suomessa typistyskielto). Typistämättöminä korvien tulee olla lyhyet, asennoltaan puolipystyt tai ruusu-korvat. Tyvestään taittuneet korvat ovat virheelliset.

Kaula:

Paksu, hieman kaartunut, keskipitkä ja päätä kohti kapeneva. Ei löysää kaulanahkaa.

Runko:

Ylälinja: Laskee loivasti säästä kohti lantiota. Lievä, lyhyt viistous lantiosta hännän tyveen. Selkä melko lyhyt. Lanne hieman ylöspäin vetäytynyt. Rintakehä: Kylkiluut hyvin kaareutuneet ja lähellä toisiaan, rintakehän taka-osa syvä. Eturaajat melko kaukana toisistaan, jotta syvällä ja leveällä rintakehällä on tilaa kehittyä.

Häntä:

Koiran kokoon nähden lyhyt, matalalle kiinnittynyt, kapenee ohutta kärkeä kohti, ei kiertynyt eikä selän päälle kohoava. Häntää ei typistetä.

Raajat:

Eturaajat: Yleisvaikutelma: Suorat, luut vahvat ja pyöreät. Lavat: voimakkaat ja lihaksikkaat, lapaluut leveät ja viistot. Välikämmenet pystyt, eivät lainkaan taipuneet. Käpälät keskikokoiset, hyvin kaareutuneet ja tiiviit. Takaraajat: Yleisvaikutelma: Hyvin lihaksikkaat, eivät sisä- eikä ulkokierteiset. Kintereet matalat. Käpälät kuten etukäpälät.

Liikkeet:

Joustavat, eivät rullaavat eivätkä peitsaavat.

Karvapeite:

Karva: Lyhyt, tiivis, jäykäntuntuinen ja kiiltävä. Väri: mikä tahansa yksivärinen, kirjava tai laikukas on sallittu. Täysin valkoinen, yli 80% valkoinen, musta punaruskein merkein ja maksanruskea väri eivät ole suositeltavia.

Koko ja paino:

Korkeuden ja painon on oltava suhteessa toisiinsa. Säkäkorkeus: Suositeltava säkäkorkeus uroksilla 45 – 48 cm ja nartuilla 43 – 45,5 cm.

Virheet:

Kaikki poikkeamat edellä mainituista kohdista luetaan virheiksi suhteutettuna virheen vakavuuteen. Lihanvärinen kirsu, vaaleat tai vaaleanpunaiset silmät, liian pitkä tai huonosti kannettu häntä, ylä- tai alapurenta.

Huom.

Uroksilla tulee olla kaksi normaalisti kehittynyttä kivestä täysin laskeutuneina kivespusseihin.